30 Ağustos 2013 Cuma

ORDUMUZ BAŞSIZ BIRAKILAMAZDI...

Başkomutanlık kanunu 5 Ağustos 1921 tarihinde, Kütahya- Eskişehir muharebelerinden sonra, durum kötüye gitmeye başlayınca TBMM’nin Mustafa Kemal Paşa’ya Türk Ordusunun Başkomutanlığını verdiği tarihi öneme sahip bir kanundur.

Bu kanun daha sonra üç kez daha uzatılmış, 20 Temmuz 1922 ise Mustafa Kemal Paşa’nın Başkomutanlık yetkisi TBMM tarafından süresiz olarak uzatılmıştır. Mustafa Kemal Paşa bu yetkisini 29 Ekim 1923 tarihine kadar kullanmıştır.

Kanunun uzama görüşmeleri esnasında zaman zaman gerginlikler olmuş, özellikle Sakarya Zaferinden sonra yapılan görüşmelerde muhalifler başkomutan Mustafa Kemal’in yetkilerini kaldırmak için mecliste yokluğunu fırsat bilip bu kanun hakkındaki görüşlerini  dile getirmişlerdir.

Mustafa Kemal ise meclis tutanaklarından görüşmeleri takip etmiş ve mecliste yaptığı konuşmayla hepsine cevap verip, konu hakkındaki görüş ve düşüncelerini kendisine yakışır bir hitap ve ikna gücüyle şöyle dile getirmiştir : 



" Vasıf Bey, bir konuşmasında demiş ki: «Biz Sakarya Muharebesi’nden sonra, işte hala kıpırdayamadık, kıpırdayamıyoruz.» Bu söz, bazılarının «bravo» sesleriyle ve alkışlarıyla karşılanmış.

Efendiler, buna pek üzüldüm ve kahroldum, çok utanç duydum. Ordunun kıpırdamamasını ve kıpırdamayacağını iddia eden bir gafilin sözlerini alkışlamak, cidden çok gariptir.

Rica ederim, bunu burada gömelim, kimse işitmesin!

İşte Efendiler, Başkomutanlığın gereksizliğini ispatlamak için söylenen sözlerin bellibaşlıları bunlardan ibaretti. Benim de bu sözlere verebileceğim karşılıklar dinlendi. Bundan sonra düşünüp karar vermek Meclis’e düşer.

Yalnız bir gerçeği gözler önüne sermek zorundayım. Yüce Meclis’in, Başkomutanlığın gereğine inandığına şüphe olmamakla birlikte, muhalefetin, hiç bir temele dayanmayan tutumu, Meclis kararının istenilmeyen bir şekilde çıkmasına yol açtı. Bunun sonucu ne oldu, Efendiler, biliyor musunuz? Başkomutanlık iki gündür belirsiz bir durumda ve boşluktadır.

Şu dakikada ordu komutansızdır. Eğer ben orduya komuta etmekte devam ediyorsam, kanunsuz olarak komuta ediyorum. Meclis’te beliren oy sonuçlarına göre, hemen komutadan el çekmek isterdim. Başkomutanlığımın sona erdiğini hükümete bildirdim. Fakat, önlenmesi imkansız bir felakete meydan vermeme mecburiyeti ile karşı karşıya geldim. Düşman karşısında bulunan ordumuz başsız bırakılamazdı. Bunun için bırakmadım, bırakamam ve bırakmayacağım."

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder